Vragen over (online) aanvragen
Hieronder staan de meest gestelde vragen.
U ontvangt binnen enkele minuten na verzending van de aanvraag een e-mail ter bevestiging. De afzender van dit bericht is noreply@fermwerk.nl. Als u het bericht niet kunt vinden, controleer dan uw spamfolder.
Heeft u geen e-mail ontvangen, controleer dan of u de online vragenlijst volledig hebt ingevuld. Als u de vragenlijst al heeft afgesloten kunt u opnieuw inloggen met uw DigiD.
Op de laatste pagina staat dat u klaar bent met het indienen van uw aanvraag en de vragenlijst kunt afsluiten.
Heeft u daarna geen e-mail ontvangen? Controleer dan een paar uur later, of de volgende dag, nogmaals uw e-mail. Wanneer u nog altijd niets heeft ontvangen kunt u contact met ons opnemen.
Wij adviseren u om het later op de dag nog eens te proberen. Lukt het dan ook niet, neem dan contact met ons op.
Vanwege privacy en veiligheid logt DigiD automatisch uit als er een kwartier geen actie is geweest op het scherm. Zolang uw inlog met DigiD nog niet is verlopen, kunt u met de aanvraag doorgaan. Als de onderbreking langer heeft geduurd, kunt u opnieuw inloggen. U kunt dan kiezen om verder te gaan met behoud van de eerder ingevulde antwoorden of een nieuwe aanvraag te starten.
U kunt maximaal 20 bijlagen meesturen met de aanvraag.
U kunt documenten van het type ‘jpg’, ‘bmp’, ‘png’, of ‘pdf’ sturen.
De maximale omvang per bestand is 1Mb (verklein eventueel te grote bestanden).
Als u de bewijsstukken heeft meegestuurd met uw aanvraag, dan heeft u een bevestiging gekregen aan het eind van de aanvraag.
We hebben uw bankafschriften nodig om te bepalen wat de hoogte van uw inkomen en vermogen is. Volgens de wet zijn er namelijk inkomens- en vermogensgrenzen voor bijstand en andere inkomensregelingen.
Onleesbaar maken
Wij hoeven niet te weten wat de uitgaven zijn. Als u dat prettig vindt, mag u van de uitgaven het volgende onleesbaar maken:
- De naam van de persoon of instantie;
- Omschrijving / onderwerp;
- Rekeningnummer van de persoon of instantie aan wie is betaald.
Dit mag u niet onleesbaar maken:
- Het bedrag van de afschrijving;
- De datum van afschrijving;
- Bijschrijvingen;
- Het saldo van de rekening;
- Datum en volgnummer bankafschrift.
Uitzonderingen
Soms vragen we u om uw afschrijvingen wel helemaal te laten zien. Dit geldt:
- Wanneer dat nodig is om te bepalen of u recht heeft op wat u aanvraagt.
- Als u een aanvraag voor bijzondere bijstand doet. En als dit voor bepaalde kosten is die u via uw afschrijving kunt laten zien.
- Als er een vermoeden van fraude is.
U heeft van uw consulent een link ontvangen om een uitkering aan te vragen.
Neem contact op met uw consulent om een nieuwe link aan te vragen.
Al onze formulieren vindt u op de website. Op de pagina Formulieren staan ze allemaal bij elkaar. Heeft u geen mogelijkheid om (ingevulde) formulieren te printen? Vraag dan telefonisch uw formulieren aan.
De standaard termijn waarbinnen wij uw aanvraag behandelen en u reactie van ons krijgt is acht weken. Als het om een betaling gaat krijgt u binnen vier weken reactie.
Als u elke maand bij ons een inkomstenformulier en loonstrook moet inleveren en wij hebben deze niet op tijd ontvangen, dan maken wij een schatting en vullen uw uitkering aan op basis van deze schatting. Stuur uw gegevens in dat geval zo snel mogelijk op, zodat we kunnen herberekenen.
U kunt bellen of mailen naar onze collega's van het klantcontactcentrum (KCC). Zij nemen contact op met uw consulent en geven door dat u een afspraak wilt maken.
U vindt al deze informatie op de pagina Extra's bij laag inkomen.