Online aanvragen
Voor welke kosten kan ik een aanvraag indienen via Online aanvragen?
U kunt een aanvraag indienen via 'Online aanvragen' als u:
1. in de gemeente Woerden, Bodegraven-Reeuwijk, Montfoort of Oudewater woont;
2. een aanvraag wilt doen voor:
- de individuele inkomenstoeslag (IIT)
- bijzondere bijstand voor de eigen bijdrage rechtsbijstand en / of griffiekosten *;
- bijzondere bijstand voor de intakekosten van bewindvoering *;
- bijzondere bijstand voor de maandelijkse kosten van bewindvoering *;
- een bijstandsuitkering (u ontvangt hiervoor een persoonlijke link van uw consulent nadat u zich gemeld heeft voor een uitkering).
* Online aanvragen is alleen mogelijk als de kosten waarvoor u bijzondere bijstand aanvraagt, in de afgelopen drie maanden gemaakt zijn. Zijn de kosten langer dan drie maanden geleden gemaakt? Neem dan contact op met Ferm Werk 0348-497000.
Hoe werkt het:
- U start de aanvraag door te klikken op een van de bovenstaande buttons en vervolgens met het invullen van uw DigiD. Heeft u (of uw partner) nog geen DigiD? In deze handleiding leest u hoe u gemakkelijk een DigiD kunt aanvragen. Op de website van digid.steffie.nl vindt u een eenvoudige uitleg over wat DigiD is, hoe u DigiD kunt aanvragen en hoe u het kunt gebruiken.
- Bepaalde gegevens die bij ons al bekend zijn worden automatisch ingevuld.
- U beantwoordt de vragen over uw financiële situatie. Zorg dat u de gegevens over inkomen en woonsituatie bij de hand heeft.
- Zorg dat u alle bewijsstukken uploadt.
- U gaat akkoord met de aanvraag en sluit deze af. U ontvangt van ons een automatische bevestigingsmail. Controleer of u deze heeft ontvangen! De bevestigingsmail is het bewijs dat wij uw aanvraag hebben ontvangen.
- Ferm Werk heeft acht weken de tijd om een besluit te nemen over uw aanvraag. Het kan zijn dat wij nog extra informatie van u nodig hebben. Dan nemen wij contact met u op.
- U krijgt een brief thuis met ons besluit. Dit heet een beschikking.
Heeft u hulp nodig bij online aanvragen of bewijsstukken uploaden? Wij kunnen u hierin ondersteunen. Wij hebben een inloopmoment ‘Online regelen’. Dit inloopmoment is elke eerste maandag van de maand tussen 9:00 en 10:00 uur in ons Leer- en Ontwikkelcentrum. Vergeet u bij een bezoek aan het inloopmoment uw DigiD niet mee te nemen?
Gegevens die nodig kunnen zijn bij uw aanvraag
Bij een aanvraag hebben wij gegevens van u nodig. Welke gegevens precies nodig zijn, hangt af van uw woon-, leef- en financiële situatie. Het is handig om in ieder geval deze bewijsstukken bij de hand te hebben.
Bewijsstukken voor uw aanvraag individuele inkomenstoeslag 2021:
- Jaaropgaven van uw inkomsten in 2018, 2019 en 2020 van u en uw eventuele partner. Als u in 2020 een individuele inkomenstoeslag heeft ontvangen, dan hoeft u alleen de jaaropgave over 2020 in te leveren.
Bewijstukken die u moet inleveren als u geen uitkering heeft van Ferm Werk:
- Geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitsbewijs of vreemdelingendocument).
- Afschriften van alle bank- en/of spaarrekeningen waarover u de beschikking heeft van de laatste drie maanden voor de aanvraag. Een uitdraai van internet mag, mits het saldo, tenaamstelling, rekeningnummer en mutaties daarop vermeld staan.
- Bewijsstukken van overige vermogensbestandsdelen zoals auto, caravan, sieraden, buitenlandse bezittingen, afkoop levensverzekeringen en cryto valuta.
- Bewijsstukken van eventuele schulden.